Stefan och Rose-Marie dog på oskyddade spåret

Stefan och Rose-Marie Gabrielsson hade passerat spåret många gånger, men klockan 11 denna söndag gick något horribelt fel. Efter sig lämnar de tre vuxna barn i sorg.

Stefan Gabrielsson, 64, brann för fotbollen och Sävast AIF. I söndags omkom han och hustrun Rose-Marie Gabrielsson i tågolyckan.

Stefan Gabrielsson, 64, brann för fotbollen och Sävast AIF. I söndags omkom han och hustrun Rose-Marie Gabrielsson i tågolyckan.

Foto: Linda Kask arkiv

Bodens kommun2019-10-01 19:51

Innan söndagens dödsolycka hade 15 personer mist livet i år vid olyckor på några av de runt 3 500 obevakade järnvägsövergångarna i Sverige. Trafikverket uppger även att det är det största antalet på tio år.

Stefan Gabrielsson, 64, och frun Rose-Marie Gabrielsson, 66, ska ha varit på väg från sin stuga vid Svaniträsket, där de tillbringade mycket av sin tid, för att besöka en släkting när tåget kom.

– De var förmodligen på väg till mig för vi hade ett projekt på gång, säger Mats Lund, Stefans morbror som bor på andra sidan Granberget. På andra sidan järnvägen.

Stefan Gabrielssons hjärta klappade för fotbollen och Sävast AIF. Frun jobbade en stor del av sitt liv i skolköket.

– Vi var väldigt nära och det tar hårt, säger Mats Lund.

Morbrodern säger att man inte har många sekunder att flytta på sig när tåget kommer. 

–Jag är livrädd varje gång jag ska över med plogbilen. Man måste ut med plogen på spåret i princip för det är träd och ett staket som blir helt täckt med snö på vintern. Det är som en vägg där, säger Mats Lund och fortsätter:

– En morgon när jag var ute och plogade kom det plötsligt ett tåg förbi: Vroooom. Det kom med bara två parkeringslyktor tända. Som tur var hann jag se det i tid för att inte köra ut.

Han beskriver järnvägsövergången som en ren dödsfälla.

– En allmän väg där det färdas mycket bilar, särskilt när det är sommar och badtider. Då kan det vara 50-60 personer som kör ner till sjön – och det är barnfamiljer.

Olyckståget var på väg till Kiruna och ska ha färdats i 110 kilometer i timmen, enligt polisen. Personbilen kom ut på spåret från tågets vänstra sida. En dunge med björksly skymmer sikten på väg in mot övergången, men där finns inget annat skydd än en stoppskylt och ett rött kryssmärke.

– Det är overkligt att det fortfarande 2019 kan vara så här. Det är horribelt, säger Stefans bror Håkan Gabrielsson.

Norrbottens Media har gått igenom Trafikverkets lista med alla plankorsningar, där tåg och trafikanter möts på samma plan. Enligt den finns 230 helt oskyddade järnvägsövergångar i Norrbotten. 

De saknar både bommar, ljus- och ljudsignal och kryssmärke.

Trafikverket har indikerat att man ska se över övergången. Håkan Gabrielsson tycker att det är tragiskt att inget gjorts förrän det var försent.

– Man kanske kan rädda liv i framtiden. Vi tappade vår morfar i samma korsning och det är fördjävligt att det får lov att hända igen, säger han.

Paret Gabrielsson hade just svängt av den större landsvägen i riktning mot Granberget när tåget kom körande norrut på väg mot Kiruna. På platsen skymmer en dunge med björksly sikten söderut, innan man kommer nära järnvägsövergången.
Paret Gabrielsson hade just svängt av den större landsvägen i riktning mot Granberget när tåget kom körande norrut på väg mot Kiruna. På platsen skymmer en dunge med björksly sikten söderut, innan man kommer nära järnvägsövergången.
Karta: Granberget
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!