Insändare Varje gång en Norrbottning ringer en doktor på nätet så dras cirka 650-700 kronor från den hälsocentral som man är listad på. Kan låta som en liten summa men för hälsocentralerna i länet så ökar avdragen månad för månad och är nu uppe i summor som motsvarar en skötersketjänst och ibland till och med en läkartjänst på hälsocentralerna. Det här innebär att vi måste dra ner på vår egen personal då vårdpengen för våra patienter är begränsad.

Den vård man får via appar är ofta ”enkla sjukdomsfall” som inte kräver fysisk undersökning och som ofta kan lösas via vår 1177 eller telefonsamtal till sköterska på din hälsocentral.

Många gånger hänvisas patienten i alla fall till hälsocentralen då problemet inte kan lösas per telefon/skype, men betalningen till nätdoktorn dras ändå, samtidigt som vi får ta hand om patienten.

Överallt lockas vi av frekventa annonser om hur enkelt man kan använda sig av deras tjänster, som ibland kan kännas som lyxsjukvård. En sjukvård som vi inte har råd med, då Region Norrbotten står inför stora sparbeting.

Man riskerar även att prioritera de mindre sjuka, vilket känns varken etiskt eller rätt.

Vi hälsocentraler måste också se till att vara lättillgängliga för er, så vi kan fungera som den första vårdinstans som är tanken.

Så tänk efter innan ni ringer!

För inte ut vårdpengarna från länet till privata intressen i Stockholm och södra Sverige.

Vi måste behålla pengarna i Norrbotten för att bedriva vård här.

När du får en kronisk sjukdom, blir gammal eller behöver fysisk undersökning, då behöver du oss.

Men då finns det kanske inga pengar kvar…

Kristina Brännström, enhetschef Sandens hc, Boden